
S nedávnou zmenou zákona o ochrane spotrebiteľa pôvodné zákonné predpisy označené pod č. 250/2007 Z. z. a 102/2014 Z. z. prestali platiť. Nový zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej zákon) prináša obchodníkom nové povinnosti. Jednou z nich je aj regulácia poskytovania zliav pre spotrebiteľov, kde účelom je zabrániť tomu, aby obchodníci zavádzali spotrebiteľov o výške zľavy a zľavnených produktoch.
Nová povinnosť obchodníkov – informovať o nezľavnenej cene
Podľa zákona je obchodník povinný v každom oznámení o znížení ceny (akcia – zľava – výpredaj) tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru. Ide prakticky o každé oznámenie, ktoré môže byť v mysli priemerného spotrebiteľa s poskytnutím zľavy jednoznačne spojené.
Túto povinnosť si musí splniť obchodník, ktorý predáva formou on-line predaja (napr. cez e-shop, sociálne siete, telefonicky a pod.), ale aj obchodník, ktorý má štandardnú kamennú prevádzku (napr. predajňu odevov, hračiek, autoservis s predajom náhradných dielov atď.).
Zákon popisuje, že ,,predchádzajúca cena tovaru” je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar:
a) v období 30 dní pred znížením ceny tovaru alebo,
b) od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny.
Informácie o predchádzajúcej cene tovaru musia byť uvedené na mieste, kde dochádza k informácii o cene produktu napr. na cenovke pri tovare, v cenníku, alebo v zornom poli predajnej ceny (aj pri e-shopoch). V skratke napísané: informácia o predchádzajúcej cene tovaru, musí byť súčasťou informácie o zľavnenej cene.
Kto nemusí uvádzať predchádzajúcu nezľavnenú cenu?
Kedy túto povinnosť podľa zákona obchodníci nemajú? Môže ísť napr. o tých, ktorí:
– predávajú tovary podliehajúce rýchlej skaze a tovary s krátkou dobou spotreby (napr. potraviny určené na okamžitú spotrebu ako koláče, mäso, mlieko, alebo iné nepotravinové tovary, napr. rezané kvety,
– poskytujú služby,
– speňažujú digitálny obsah,
– poskytnú spotrebiteľovi zľavu individuálne – personalizovane,
– majú svoje vernostné systémy formou individuálnych zľavových kupónov, aplikácie, resp. kariet.
Príklady označovania zľavnenej ceny
Ceny pred zľavou a po zľave môžte uvádzať napr. takto:
Najnižšia cena za posl. 30 dní: 130 €, Cena po zľave 100 €
Najvýhodnejšia cena za posledných 30 dní: 70 €, Cena po zľave 50 €
Najnižšia cena za posl. 30 dní: 100 €, Zľava 20 %, Cena po zľave 80 €
Ako ďalej? Chcete vedieť viac? Kontaktujte nás
Ak chcete mať v podnikaní aktuálne informácie a overený postup, určite nás kontaktujte, máme skúsenosti z praxe – ako inšpektori kontrolných orgánov. Vaše podnikanie nastavíme tak, ako to kontrolóri pri kontrolách vyžadujú.
info@zrusene-pokuty.sk